fredag 2 december 2011

Ironi som uttrycksform.......

När jag låg hemma i feber i veckan så kikade jag på utbildningsteve.
Små barn med Stora rättigheter var namnet på programmet.
Jag snöade in först för det var en kvinna jag kände igen där...
För några år sen var jag på en  föreläsning där hon sa kloka saker om barn.
Jag grubblar ju mycket på att hjälpa barn, att bli stödfamilj å sånt....
Nå i åter till ämnet.... jag började lyssna vad hon sa...
Hon började prata om ironi som uttrycksform...hur värdelöst det är...
( ja alltså hon sa väl inte så direkt men kontentan var den..)
Jag blev nyfiken...för jag har  nog varit en väldig användare av sarkasm å ironi...
Detta berätta denna kvinna....:

Man kan inte använda ironi på barn eller någon annan egentligen...Det är inte snällt!
(Nähä  nu får du förklara dig..tänkte jag!)
-Jag jobbade som 17åring på ett sommarkollo (kvinnan är nu i pensionärsåldern)
där det fanns barn som hade det väldigt tufft annars i livet.
Där fanns en liten pojke som började ty sig väldigt mycket till mig,
Han var en mycket söt pojke och jag tyckte om honom med...
Men var gång jag sade till honom å de andra barnen att göra något.
Så svarade han alltid med att ska vi göra det NU? Flera gånger frågade han så.
Sade jag att nu ska vi äta frukt så svarade han.... Ska vi göra det nu??
Nå så efter tag började jag bli irriterad över detta...
Så en dag så sade jag att vi skulle tvätta händerna för vi skulle gå att äta.
Örjan som den lille killen hette frågade då direkt..Ska vi göra det nu??
Då svarade jag honom - Nej , du ska först ta in flaggstången, sen får du äta.
Nå väl de gick å tvättade händerna... satte sig att äta när efter en stund ett barn utbrister:
Men var är Örjan??
Jag blev helt kall och spran ut på gården...
Där stod Örjan med armarna om flaggstången och tittade på mig och sa:
-Det går inte Fröken!!! Jag klarar det inte!!


Där å då  när denna kvinna berättade detta så kände jag Nääee..
Jag vill inte heller använda ironi mot någon.....
Det må vara skoj ibland...men näää det låter inget kul!!
Men har du tänkt på när man råkar använda det på någon som inte hajjar det,
vad otroligt dumt det blir...
Jag blir lite tårögd när jag skriver denna berättelse..
Den lärde mig nåt....

Puss på dig och trevlig helg!!!!

1 kommentar:

blessingsrehab sa...

Hej halkade in på din blogg när jag sökte bilder..Läste om din vän Tony som inte orkade längre..
Det du skriver idag är väldigt klokt..Jag har någon nära som ständigt skall glänsa på ironins skratt...Kram på dig mVh Blessing