måndag 24 maj 2010

Storyn om morfars tropikhatt tar jag med mej!!!


Åki..du kanske har läste denna tidigare, jag hade den på den andra bloggen.
Men nu när jag bytte bloggsida så kände jag att denna föjer med...
Jag har fått ärva morfars tropikhatt..ja alltså det var ju ett tag sen... Jag bara älskar den!!
Nu tror du säker att Moffe var en sån upptäcksresande...eller jo det var han men levde på det sju haven.
Där var han "bara" en vild sjöman.....
Han hade den som keps!
Eller det är väl huvudfunktion å skydd mot kokosnötter va?

Alltid när han var i sommarstugan som låg inne i skogen i Djupgroven....Mycket mygg å barr!!
Där uppe i djupa norrlands skogar höll han till, han hade byggt till en lite jaktkoja, som med åren blev större å större i och med att alla mina mostrar föddes å vi barnbarn började leka där....
Morfar byggde stora trätroll som stod efter träden...med lååånga näsor å trassligt hår.
Han byggde skruvade gungor av tunnor å sånt...

Han var en riktig filur morfar, han berättade att när han var ung på 20talet så hade han tagit fast
Svarta Damen i staden...det var en yngling som klädde ut sig till en gammal gumma i svart (varav namnet ;)
Denne "dam" satte skräck i stadens gator å torg kvällstid.... Skrämde upp löst å nervöst kvinnofolk...
Men min moffe låg på span...men kepsen på svaj å tog honom en kväll.
Svårt å säga om Moffe belv utnämd till en hemmagjord hjälte för han var ju en..hmm spjuver!!!
Morfar brukade i skenet av brasan i stugan berätta historier från hans ungdom... Både Momma å Moffa var/är
galanta historieåterberättare....
Det var en perfekt blandning av spänning..nyfikenhet..glad utrop å inlevelse.
Morfar hade ett spaderESS i rockärmen.. När han sköt en björn.
En historia han var mycket motvillig till å berätta om är den blinkade tingesten som landat en natt i skogen.
Alltså morfar var en jägare av rang...Så han tillbringade myyycket tid i skogen ensam nattetid.
Han skrev ofta arga insändare om allt..Mamma säger att hon inte ville berätta att hon var Connys dotra för att vissa klassade honom som en arg uppstudsare...Elller idiot säger mamma!!
Ha ha bara man får fram EN känsla så är det bra, brukade vi säga med glimten i ögat...Jag å Morfar...

Min morfar hade en viss känsla av saker å ting...Om det är rätt eller fel skola de lärda tvista..Men inte vi!
Det var fantasifullt iallafall... Han hävdade bestämt att McDonalds bara var maffia...vi skulle ikket äta där!!!!!!

Detta är min favvohistoria..Rå men hjärtlig!!!
Moffe berättar att den gamla grannfrun Märta kommer över...
- Snälle Conny, nu är undulaten mi så sjuk, jag tror det är ålderdom..Jag har haft Lisa i 7 år!
Du som kan djyren, kan du komma i kika (här vill jag tillägga att jägare INTE är samma som veterinär;))?
- Självklart säger morfar å tar på sig tropikhatten å går över...
Han tar tagi å kikar lite å vrider å vänder på den blåa matta undulaten..
- Humhum... jaså..få si... Har Ho en sax? undrar Moffe...
Grannfun inget ont anandes tar fram en sax å ger till Moffe..
KLIPP!!!!!!!!!!! Där klipper Morfar huvudetav fågeln......
-Iiiihh..Iiiihhhh... GrAnnfrun tar sig för bröstet....
RIDÅ....

Ha ha japp sån var han Moffe..R.I.P....
Hjärtlig men rå....
Saknar dej morfar

Inga kommentarer: