tisdag 21 september 2010

Sandiga savannen...

Jag sitter med den tunna scarfen runt min sandkyssta hår..
Moskitosarna äter mig...äter mig!!! vrålar..jag i sinne!
Jag faller ihop djupt ner i den slitna skinnfåtöljen,uppgiven.
Mitt huvud hänger.
Läpparna är knastertorra likaså min strupe.....
Det är den trötta värmen som så totalt slår klorna i mig.
Gång på gång... varmare dag för dag...Värmen äter mig..
En varm bris rullar in genom den öppna altandörren...
Det vita skira vackra gardiner lyfter lätt .
Jag ser ut över savannen,
ser dom lätta gnuerna hoppa engsligt över stäppen.
Jag hör en den röde konungens vilda mäktiga vrål.....
Jag kan se för min inre bild...
hur den sliter strupen av en utmattad, enslig, behornad ko.
Min hand darrar lätt,nästan osynligt..
när jag för den doppade bläckpennan mot arket..
Ska mina sista noveller nå civilisationen innan......
Hon bleknar, törs knappt....Svag av rädsla..
Vågar inte tänka tanken ut...

Harkel.,host,.host..
.Det är bara dynga på tvn hör jag maken säga 2010 i skåne.
Svirrr,, så snurrar jag runt i luften,
min tidsmantel blir helt plötsligt osynlig,..poff!!
å torr som en liten försvinnande skorpa.!
Mina Afrikas slätter byts mot mitt hem i skånes flatland.
Eftersom jag bor breve ett slott så kan ju hjortflockarna
lätt misstas för gnuer...som driver runt
Det är bara fantasin som slipar till kanterna,
å limmar mina mentala bilder med glitterlim.
Fäster en stjärna här å där..
limmar fast en paljett för det rätta plinget i vardagen.
Den slitna nötta skinnfåtöljen.... Chesterfielden anno 1800
byts till min 70talssoffa i gult medaljongmönster.
Jag har två trötta strumpor som,
hänger som döda djur över ryggstödet...
Mitt byte,Mina trofèer äro
inga sådana djurhuvuden som stirrar på mig med glasögon.
Bara makens fina blåa blick och lilla hundens varma bruna.
Bara mitt hammrande mot tangeterna,
på den rosa datorn hörs ikapp med tvljudet.
Inga enhörnade bläckhornspennor här inte.
Inget lejon svassar kungligt runt,med röda manen
bara en fin gatukorsning på nio kilo med stänk av terrier
morrar runt.... skönt!
Jag antar att min inledning har skapats av harlekinserien....
Någon av dessa hundratals pocketböcker skulle kunna börjat så.
Men jag är allt för fattig i mina detaljer. Bringor,svett, åtrå lusta...
Ja mera musta ska det nog vara.....

Men jag övar och övar...;)
Kraaam Nina

Inga kommentarer: