måndag 12 juli 2010

Ett av mina fina favvodjur!!

Ser du den lilla vackar orange pricken......
Näjj...det är inte en nycklepiga på långt håll...(dom är fina dom med )
Det är ju världens Finaste Lyckospindel.... Jag älskar dom!!
Dom spinner inga nät...bara yrar runt..!!
Eller dom har nog en plan men inte som är känt för mänskligt sinnelag.
(men en sån där djurpratare kan nog få ut nåt..eller inte!)
Den är rund som ett knappnålshuvudet men nog bara hälften så stort....öh litet..!
Massa små pytteben...Och dom bara snurrar runt när dom rör sig.
Jag har inte stött på någon i skåne ännu eller
så är dom bara få förunnat oss väna norrlänningar.
Jag har alltid blivit glad av dom, det är nog den härliga varma glada orange färgen.
Å det lyckliga snurrandet,utan en plan.
Att bara få vara där och göra som man vill utan att göra någon annan illa.
Fint!!
Dessa får mig att minnas mina barndomsommrar när vi satt på terassen,
åt rökt sidfläsk å lååååångfil. Har du testat det, fil i gele/snorform.
Jättegott med socker på..
Pappa brukade alltid "trolla" för filet är så segt så du kan snurra det på skeden
men det fastnar inte....på ena sidan!!! Magic!!
Sköna sommar dagar med segt fil, lyckospindlar och rökt sidfläsk.
Skrubbade knän,varma frukter å sololja...värme å kärlek!!
Önskar jag DEJ..........




Inga kommentarer: