torsdag 29 juli 2010

När jag blir gammal....


Jag har det allt uttänkt och planerat i minsta detalj. Hur jag ska bli,
hur jag ska uppföra mig,hur jag ska klä mig,hur jag ska lukta om jag får bestämma!!
Jag skall vara gammal och go,liten å rynkig,med lätt böjd rygg.
Jag ska vara lätt förvirrad men under det gråa håret knivskarp.
Ska ställa frågor omåomåom igen... Va?? Va??.
Hasa snabbt fram med rullatorn när det passar. Ha långa rosa plastband från styret
som hänger, liten tuuuta på så folk viker undan. Välsmord rullator.
Ibland käpp med ringklocka för hemmabruk.
Jag ska sminka rosa rosor på kinderna,blå ögonskugga å..ja lite läppstift med. =)
Jag ska ha Prinssesan Leia kringlor som frisyr,tunna smala gråa flätor.
Stora stora smycken,billigt krafs...blingbling i sin storhet.
Det ska rassla å plinga å kanske gnissla lite när jag drar förbi.
Blanka blusar med rosetter,prickigt,blommigt..Starka färger,signalfärger.
Jag ska lukta kamomill å ny blöja.
Jag skall bjuda på Kungen av Danmark bröstpastiller å hopklibbade polkabitar.
Själv ska jag gå runt med en slickepinne XXL storlek i glada färger så där ringlad som
säljes på marknader.
Jag ska smaska på den högt och fastna med den överallt.
Betala endast i mynt i små valörer.
Klappa alla på kind och kalla dom lilla hjärtat.
Glida runt i prinsesskrona när andan faller på , bolma på cigarerr i gatuhörn.

Ja sånn vill jag bli när andan faller på å orken finns..... ja å minnet med.
För tänker om jag hinner glömma allt detta innan jag blivit gammal ???

Ja, ha det så bra då Lilla hjärtat...klapp på lilla kinden.

3 kommentarer:

lajohva sa...

Mitt bästa minne av ett bra åldrande är lilla Berta Friberg på Rosstorps äldreboende i Rönninge Stockholm. Berta var 105 år och deltog i julfesten men stor glädje. Hon hade kvällen till ära tagit på sig sin finaste klänning ett vitt "ålskinn" och sin lilla pillerburkshatt med flor. Nina du är en sann efterföljare till Berta. Jag fick äran att föra Berta till bordet. Fantastiskt!!

Anonym sa...

Jag blir såå otroligt lycklig över att "lilla" jag har lyckats inspirera dig till detta stycke. Halleluja, du är så fantastisk, som vanligt!! Hoppas vi blir pensionärssystrar för det skulle jag trivas med! Blessings / Nettan

Pippi sa...

åååhhh Berta 105...min klara förebild....

Nettan vi kanske kan bli rumssytrar på ålderdomshemmet.
Då ska piffa å pynta oss varje dag..