måndag 21 juni 2010

Semsterläsning!

Jag gör det varje år.
Semsterläsning, maratonläser.
Jag pluggar ju vid sidan av jobbet,
så att nöjesläsa ligger längre ner på listan nu.
Men under året så skriver jag små lappar och listor.
Klipper ut recensioner av böcker som kan tänkas fall mig i smaken.
Så nu under nån vecka har hamstrandet börjat av böckerna.
Det har börjat bli en salig blanding av kultur,nöje,fakta
(tänkte jag skulle läsa AA & NAs böcker),
Jag får liksom sitta på fingarna för att inte gå loss på alla böcker.
Vissa böcker köper jag bara för nån krona som ska nötas av sand
å sololja..I år blir det Harlequins Zigenarblod.
Jag har ett sånt guldbok minne....
Jag var i slutet av missbruket..Jag var vid trettio.
Var hemma hos mina föräldrar å hittade en bok.
Bröderna Lejonhjärta..
Så slitna jag å min mamma kryp upp i soffan under en filt.
Så läste hon högt för mig om Skorpan o Jonathan.
Å när Jonathan dog å sen skorpan..Så rann tårarna på oss.
Vi grät för det var sååå sanslöst sorgligt
Och skrattade samtidigt för vi kände oss ganska dumma.
Vuxna kvinnor så där...
Men åååh vilket fint minne vi fick av det.
Skorpan ligger i sjuksängen å frågar Jonathan.
Varför tycker du om mig Jonathan.
-Jag som är så liten å bara ligger här...
Jonathan svarar:
-Jo för jag älskar små skorpor... Skorpor som du.

Det va den konversiationen som gjorde att vi bröt i tårar.
Å jag hoppas att när jag är 60 å Mamma 80
då gör vi om det, Jag kan läsa för henne.... =)

1 kommentar:

Anonym sa...

ÅÅ vad fint Nina!! Tar med mig enkänsla från denna text. KRAM

Mimmi