lördag 16 oktober 2010

Jag mot Jante.....

Jag har börjat läsa en bok om självkänsla....Helt suveränt.
Av många anledningar, för att få...nya synvinklar, annat tankesätt.
Nya verktyg för lilla labbmusen i hjärnan ,den kilar runt
å letar,letar i labyrinten.. ;)
Musen springer runt å letar efter utgången,
men kommer till samma hörn..
Jag kom till det avsnittet där Jante (lagen) dök upp...
Ahh Jante så många viljor du knäckt,ideèr du grusat,
människor du hämmat.....
Å grejjen med Jantes totala makt.... Kraften
Det är att vi människor låter Jante leva sitt eget liv med oss.
Å vad dum jag är...jaha, jag klarar aldrig nåt..typiskt..
Ja allt sånt kan vi sätta i rullning själva som Jante startat.
Vi ger oss kraft å styrka som en nyfödd musbebis ibland.
Nakna...sköra rosa..... piipiga....hjälplösa..
Vi ger oss själva betydelsen av en lilltå ibland...
Ja det är så ibland.....
Men Nooooo.....
Igår låg jag i sängen och tänkte hur jag
putsade sporrarna,smorde piskan... Dammade av hatten.
Tänker jag ska gå en duell mot Jante å piska...
SKITEN ur honom....henne?? DET!!
Är du med!!!
Sen doppar vi i tjära och smetar in i påskfjädrar!
Nu gott folk ska vi stå tillbaka å låta
AntiJante bli den nya slogan!!
Du är bara så himla bra!! Jag gillar dig skarpt!
Du är klockren!!!
Svippschhh!! Första rappet är riktat mot...
Öhh,ja vad hette han nu...?!!

Så nu är dax för kyrkan, Amen!!

Inga kommentarer: