måndag 4 oktober 2010

Kristen KulturKrockläxa !!!

Jag hade i läxa att berätta om en kulturkrock som jag varit med om..
Jag valde att skriva lite om.....ja... varsågod!!


Min kulturkrock i livet...

Jag tänker på en kulturkrock som känns av ganska ofta....ännu..
När jag gick från mitt missbrukarliv till nyktert liv....till kristet liv..
Pang bom utan störtkruka rakt in i kristna kulturen.
Det var så svårt, jag kände mig ufo-fierad i livet....
Alltså jag ska förklara....
Det var nog knepigt att kliva av till ”vanliga”världen.
Där svordomar och sexism fortfarande är vanligt...
ingen häpnadsfaktor över det liksom.
Man blir inte så förfärad över saker......
om det är rätt eller fel låter jag vara osagt.
Det är inte det som skall fram här.

Jag grubblade så och trevade mig fram i kyrkan..
Ibland frågade jag... ibland inte...
Kunde man ha kortbyxor i kyrkan...?
Kunde man lägga mynt i kollekten,eller var skrammel fult?
Applådera??Skratta högt?....osv osv..De oskrivna koderna....
Det tog mig nästan två år att hajja
att förbannad är i kyrkan en svordom,
för mig var det ett tillstånd..... ??
Jag har ju stått i kyrkan och pratat å sagt att jag varit förbannad.
Ooooops!!
Jag har ju märkt att någon titta lite på mig men vaddå....
Det kan ju finnas miljoooners grejer varför någon tittar......=)
Nå tills en god vän försiktigt påpekade att detta var en svordom.
Ha ha ja så vare...

Jag blev sjukskriven efter 3 år som drogfri,
jag hade en liten depression.
Jag minns när jag satt och bölade...
riktigt bölade så tårar och snor rann,hos Dr Björn Erixon.
Jag förklarade att jag inte fattade vad folk menade,
varför dom gjorde vissa saker å ..bla.bla...
Då förklarde han att... :
Jo ,att jag så totalt hade bytt livstil å även gått in i frikyrkan.
Det var som om han skulle ta sitt pickpack och flytta till Kina...
Att seder och språk var så främmande...Han skulle vara lika nollad.
När Doktorn förklarade detta för mig ,ja.... då kändes det bättre.
Det var för mig en svår kulturkrock,
än idag kan jag känna mig missanpassad.
Men numera är jag stolt över det,
för jag tycker ibland den kristna kulturen suger...;)
Även om jag älskar Jesus så är det så...

Nina

Inga kommentarer: